Terugblik symposium Cultuuronderwijs verDIGITAALd?

Digitale geletterdheid is een van de 21e eeuwse vaardigheden. En dat dit een belangrijk onderwerp is, beseffen we allemaal. Maar leerkrachten ondervinden ondertussen hobbels om met een klas vol leerlingen aan digitale vaardigheden te werken. Zij lopen tegen ICT-problemen aan, niet werkende wifi, niet opgeladen iPads of ontberen simpelweg zelf de kennis en ervaring. Landschap Erfgoed Utrecht en PABO MarnixAcademie organiseerden een bijeenkomst met workshops over dit onderwerp.

Mariette Pennarts, gedeputeerde Cultuur, was een van de sprekers tijdens deze bijeenkomst. Zij vertelde over het belang van zowel cultuureducatie als omgang met digitale middelen. De provincie heeft bijgedragen aan een Europees project ‘Digital Innovation in Cultural and Heritage Education in the light of 21st century learning’ (DICHE) om te onderzoeken hoe digitale middelen een effectieve en innovatieve bijdrage leveren in cultuuronderwijs van vandaag de dag.

Over DICHE vertelde dagvoorzitter Arie Vonk – projectleider – meer, evenals Mathy Vanbuel van ATiT. Want wat betekent het voor het onderwijs als vaardigheden meer centraal staan? Vervolgens gingen de deelnemers in twee workshoprondes uiteen om op meer specifieke onderwerpen in te zoomen. Tot slot sprak Sanne Scholten, directeur van LKCA in een column over welke kansen en mogelijkheden zij ziet van digitalisering. Zij riep op om de doemdenkers of de minder enthousiaste mensen te laten zien wat er nu al kan. Van archiefstukken die door digitalisering altijd en overal te bekijken zijn tot het toepassen van Virtual Reality om te kunnen ervaren hoe het was om te leven in een bepaalde tijd. Ondanks alle kansen en mogelijkheden, benadrukt Sanne Scholten dat het de gevestigde orde voor flinke vraagstukken stelt, ook voor LKCA als landelijk kennisinstituut.

We kunnen samenvatten dat het aansluiten bij de leefwereld van jongeren, de rol van professionals en de omgang met techniek van belang zijn om onderwijs en organisaties toekomstbestendig te maken. Want met digitalisering kunnen we nog meer mensen bereiken met cultuuronderwijs en het nog leuker maken. Dagvoorzitter Arie sloot de bijeenkomst af met een blik vooruit; over de noodzaak om ook de leraar van nu de kennis mee te geven hoe om te gaan met digitalisering.

Dit bericht is geplaatst op 15 november 2017.