Archief vrijwilligers

Een belangrijk deel van het geheugen van de provincie Utrecht wordt bewaard door archiefinstellingen. Daarvan zijn er tien: vijf grote regionaal historische centra en vijf gemeentelijke archiefdiensten. Hun collecties bestaan onder andere uit documenten, foto’s, prenten, kaarten, bouwtekeningen en film- en geluidsmateriaal. Archieven zijn professionele instellingen, maar er zijn ook vaak vrijwilligers actief. Zij beschrijven collectieonderdelen, digitaliseren de collectie, geven rondleidingen of begeleiden educatieve projecten. De werkzaamheden waarvoor vrijwilligers ingezet worden, verschillen per archiefdienst. Klik hier voor meer informatie over archieven.

Hoeveel tijd ben ik kwijt met dit vrijwilligerswerk?
Hoeveel tijd het vrijwilligerswerk kost, hangt af van de werkzaamheden en van de afspraken die u daar zelf over maakt met de archiefinstelling.

Wat bieden wij vrijwilligers van archieven?
Uiteraard wordt u het een en ander aangeboden via het archief zelf maar via Landschap Erfgoed Utrecht is het volgende mogelijk:

- Deelname aan cursussen, klik hier voor ons actuele aanbod
- Deelname aan de themabijeenkomsten van Erfgoed Connectie Utrecht
- Digitale nieuwsbrief vrijwilligers, 3 keer per jaar.
- J
aarlijkse deelname aan de vrijwilligersdag.

Bekijk hieronder het filmpje over een archiefvrijwilliger

Ook vrijwilliger worden bij een archiefinstelling?
Bent u geïnteresseerd in collecties over historie en erfgoed van uw woonplaats of streek en wilt u daar een actieve bijdrage aan leveren, kijk dan op de kaart om te zien welk archief er actief is bij u in de buurt of neem contact op met het Steunpunt vrijwilligerswerk: e-mail of bel 030 220 55 34. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer informatie
- Utrechtse Archiefnet