Doneer Vrijwilligers
Bijzondere columns

over diversiteit

Columns Erfgoeddag: diversiteit

Speciaal voor de Erfgoeddag werden drie columns geschreven rond het thema diversiteit. Sanne Heymann (Creatiefnemer en trotse Veense Wolpoes) schreef over de Cubaanse Andy die vanuit Cuba naar Nederland vluchtte en terecht kwam in Veenendaal. Jacquelien Vroemen geeft de cursus Nederlands als Tweede Taal. Zij sprak met leerlingen die van oorsprong komen uit Estland, Mexico, Hongarije en Zweden. Student van de Reinwardt Academie Nick Stavenga geeft zijn visie op de onderwijscanon.

'Ik ben ook Veenendaal'

Door Sanne Heymann

‘Vooral de architectuur en de straten zijn hier anders. Kijk naar de klinkers hier op de Markt. Zo zie je die bij ons niet hoor! 
Het is een zonnige woensdag op een vroege voorjaarsochtend. Naast mij zit Andy. Drie jaar geleden is hij vanuit Cuba naar Nederland gevlucht en samen met zijn vriend in Veenendaal terecht gekomen. Ik heb hem zojuist het hemd van het lijf gevraagd. Over opgroeien in een dictatuur, over zijn vlucht naar Nederland, maar vooral over Veenendaal en hoe het hem bevalt in zijn nieuwe woonplaats.'

Lees verder

'Gaat erfgoed meer voor je leven als je er meer over weet?'

Door Jacquelien Vroemen

'Gaat erfgoed meer voor je leven als je er meer over weet? Hoe raak je betrokken bij je omgeving als je uit een ander land komt? Is dat lastiger als je de taal niet goed spreekt, de cultuur niet altijd goed begrijpt en de geschiedenis niet deelt? Is het voor een buitenlander moeilijker om het gevoel te krijgen dat een kenmerkend monument als de Dom ‘van jou’ is dan voor een ‘echte Utrechter’? Over deze en andere vragen hebben de cursisten Nederlands als Tweede Taal (Nt2) in mijn hoogste niveaugroep gelezen, nagedacht, gepraat en geschreven. Vijf van hen gingen de uitdaging aan en schreven erover.'

Lees verder

De schaduwkanten in jouw omgeving moeten ook een plek krijgen in de canon

Door Nick Stavenga

Afgelopen maanden heb ik voor mijn stage bij Landschap Erfgoed Utrecht aan de Utrechtse onderwijscanon gesleuteld met als doel die te actualiseren en inclusiever te maken. Over het algemeen weet men wel wat de nationale canon is, vijftig onderwerpen die een samenvatting vormen van de Nederlandse geschiedenis. De nationale canon is in 2020 herijkt met de nadruk op diversiteit, internationaal perspectief en om de zwarte bladzijden van de geschiedenis een prominentere plek te geven. De Utrechtse onderwijscanon kon daarmee niet uitblijven.

Lees verder