Word donateur Vrijwilligers

Terugblik workshop Spelen met Erfgoed

ma 14 februari 2022 16:59

Op 7 en 9 februari vond de CMK workshop Spelen met erfgoed plaats. Op beide dagen inspireerden onze erfgoed educatie adviseurs Jeroen van Schie en Dorien Wijstma, en Theatermaker Simone Gijben leerkrachten uit het basisonderwijs over het verbinden van drama en erfgoed. CMK staat voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Dit is een programma dat scholen helpt hun cultuureducatie te versterken en te verbinden aan de ontwikkeling van de school. Wij voeren dit programma in de provincie Utrecht uit met Kunst Centraal en Het Filiaal theatermakers.

Actieve werkvormen
De workshop start meteen met een actieve werkvorm. Aan de hand van een persoonlijk voorwerp dat leerkrachten bij zich hebben stelt iedereen zichzelf voor. Daarbij maken ze een passende beweging bij hun voorwerp. Erfgoed gaat immers over verhalen en betekenis geven. En ieder mens heeft persoonlijk erfgoed: voorwerpen die voor jou van waarde zijn. Drama gaat natuurlijk over uitbeelden.

Vervolgens gingen de deelnemers aan de slag met erfgoedvoorwerpen. In groepjes onderzoeken de leerkrachten als een soort archeologen het voorwerp: Waar is het van gemaakt? Waar bestaat het uit? Kan er iets open? Bewegen? Maakt het geluid? Welke kleuren heeft het? Wat valt mij op? Waar ben ik nieuwsgierig naar? En ze bedenken wat het allemaal zou kunnen zijn. Een of twee ideeën die het meest voor de hand liggen of grappig of inventief worden gepresenteerd door hardop uit te leggen hoe ze tot hun idee zijn gekomen. Daarna wordt de koppeling naar drama gemaakt. Ze bedenken een korte scene met een begin, midden en eind waarin het voorwerp een rol speelt. Duidelijk voor de kijker moet zijn: Wie je bent, Waar jullie zijn en Wat is de functie van het voorwerp? Door het lichaam en de verbeelding in het spel zorg je ervoor dat hoofd, hart en handen worden ingezet.

Wat is dit onderzoeken en de vragen die je kunt stellen over een voorwerp leuk! Ik zie mezelf dit morgen zo doen in de klas
Uitspraak van een leerkracht

In de volgende opdracht maken de leerkrachten een mime rondom verschillende gebouwen. De leerkrachten spelen zonder te praten uit hoe je je kan zien in welk gebouw ze zijn: wat is de functie, welke kenmerken heeft het gebouw en hoe maak je dat zichtbaar. Het publiek verwoordt wat ze zien (alles is goed) en waardoor zij denken welk gebouw het is.

Tijdens het gehele programma is stilgestaan bij wat erfgoed allemaal kan zijn. Door (historische) gebouwen uit de eigen omgeving van de kinderen te kiezen, worden kinderen bewust van de functies en vormgeving van gebouwen en anders naar hun omgeving te kijken. En hoe zowel erfgoed als drama voor een rijke leeromgeving zorgen. 

Op de foto: Verschillende erfgoedvoorwerpen, zoals een koffiemolen, mal voor sigaren tot schouwlamp om te zien of ei is bevrucht

Deel met je vrienden