Doneer Vrijwilligers
Mooi onderwijsproject

hoe was het leven in 1910?

Onderwijsproject ‘Op Stap met Jet en Jan’ bestaat 25 jaar!

Het is feest! Het onderwijsproject ‘Op Stap met Jet en Jan’ bestaat 25 jaar. In dit project volgen leerlingen van groep 5 een dag uit hun leven van leeftijdsgenootjes in 1910. Het project dat al meerdere malen is aangepast aan de moderne tijd, is nog altijd een succes. ‘Op Stap met Jet en Jan’ brengt de geschiedenis voor de leerlingen tot leven; zij horen, zien, ruiken en proeven hoe het leven was in 1910.

Bezoek aan Utrechtse musea
Binnen het project gaan de leerlingen aan de slag met hun familiestamboom, werken ze met een tijdlijn, ontdekken hoe kinderen vroeger met Aap, Noot, Mies- leesplank leerden lezen en nog veel meer. Het meest verrassende onderdeel is het bezoek aan een plaatselijke erfgoedinstelling waar de kinderen klusjes gaan doen zoals luiers wassen, koffiebonen malen en sokken stoppen. Zij ontmoeten hier ook enthousiaste medewerkers en vrijwilligers. Bijvoorbeeld in Museum Flehite in Amersfoort, Museum Vredegoed in Maarssen, Oudheidkamer Woudenberg, Museum IJsselstein, Touwmuseum in Oudewater, Museumwerf Vreeswijk. In de provincie zijn er ook iets aangepaste versies zoals ‘Wilhelm en Willie’ in Huis Doorn en ‘Op stap met Aaltje en Bord’ in Museum Spakenburg.

Geestelijk moeder
Dit project werd in 1999 ontwikkeld op Utrechtse bodem, door Erfgoedhuis Utrecht, de voorloper van Landschap Erfgoed Utrecht. Je kunt zelfs zeggen dat het de start was van Utrechtse erfgoededucatie op basisscholen. Hiske Land stond samen met Marije Visser aan de wieg ervan. Visser schreef het verhaal geschreven, de handleiding en bedacht het museumprogramma.
De familiestamboom van Hiske was jarenlang ook een belangrijk element in het project. Zij zegt ze over dit feestelijke moment: ‘Ik kan veel serieuze dingen zeggen over lesstof, aansluiten bij de leefwereld en omgeving van leerlingen, het toegankelijk maken van materialen waarover scholen niet beschikken en het belang van blijven evalueren met het onderwijs. Maar het allersterkste punt is denk ik dat leerlingen en leerkrachten, én de betrokken musea en historische verenigingen het nog steeds een echt leuk project vinden!’

Hiske Land

Ook in andere provincies
Sinds 1999 is het project op vele scholen uitgevoerd. Duizenden kinderen, en niet alleen in de provincie Utrecht, hebben ervan geleerd. Ook in andere provincies is het verschenen versies, maar dan met andere namen zoals in Friesland met de namen ‘Hidde en Hiske’.