Werken met erfgoed aan burgerschap
Maak van leerlingen de democratische burgers van morgen
Erfgoed(educatie) en Burgerschap gaan hand in hand. Erfgoed staat immers middenin de samenleving. Vaak letterlijk. Het kan een monument, een oude waterpomp op het plein, een fort van de Waterlinie, een archeologische vondst of een (plaatselijke) traditie zijn. Iedereen kan er iets van vinden. Je kijkt vanuit jouw perspectief naar de wereld om je heen. Wat jij denkt, voelt en vindt kan verschillen van een ander. Erfgoededucatie helpt bij het vormen van democratische burgers die bewust zijn van hun eigen culturele erfenis en met open, nieuwsgierige houding naar die van anderen kijken.
Onderzoek (lokaal) erfgoed met je klas. Laat leerlingen verschillende perspectieven, emoties en belangen ontdekken.
Erfgoed gaat over maken, bewaren, waarderen, betekenisgeven en doorgeven. Erfgoed is niet in beton gegoten, maar is juist context, plaats, tijd én persoons-gebonden. Wat ik van waarde en betekenis vind, geldt niet automatisch voor jou. Met erfgoed uit de eigen omgeving kun je met je leerlingen vanuit een tastbaar voorbeeld vaardigheden én attitudes oefenen die aansluiten bij Burgerschapsdoelen. Zo ontdekken ze dat er meerdere perspectieven, emoties en belangen naast elkaar kunnen zijn.