Doneer Vrijwilligers

Elke leerling Erfgoedwijs

Erfgoedwijs, wat is dat eigenlijk? Iets wordt pas erfgoed als daar een etiket op wordt geplakt. Maar wie bepaalt wat erfgoed is? De waarde en betekenis van erfgoed is geen vaststaand gegeven. Hoe we denken over plekken, monumenten, tradities, rituelen en alledaagse of bijzondere voorwerpen ontwikkelt zich door de tijd heen en kan van persoon tot persoon en van groep tot groep verschillen. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen achtergrond, kennis, ervaringen en herinneringen. 

Met het project Erfgoedwijzer met de klas geven wij leerkrachten én erfgoedinstellingen kennis, handvatten en lesvoorbeelden om leerlingen een erfgoedwijze blik te laten ontwikkelen. Ze leren objectief en door verschillende perspectieven genuanceerder te kijken. Erfgoedwijsheid sluit daarom ook goed aan bij Burgerschap en Taalonderwijs

Erfgoedwijzer

Rond erfgoed is er altijd sprake van emoties. Hoe we over iets denken verandert door de tijd, maar verschilt vaak ook van mens tot mens. Denk bijvoorbeeld aan de zeehelden uit de Gouden eeuw die recentelijk (en soms letterlijk) van ‘hun voetstuk' zijn gevallen. 
Je bent erfgoedwijs als je met een kritische blik leert kijken naar erfgoed. Wie bepaalt wat erfgoed is? Wie vertelt mij dit verhaal en vanuit welk perspectief? Welke belangen spelen er? Wat vind ik er zelf eigenlijk van?

Erfgoedwijzer met de klas heeft voor groep 1 tot en met 8 voorbeeldlessen om bij leerlingen een erfgoedwijze blik te ontwikkelen. Leerkrachten kunnen hierdoor deze denkwijze direct toepassen in de klas. Ook zijn er mogelijkheden voor  scholing voor leerkrachten en erfgoedpartners. 

 

Ga naar de website Erfgoedwijzer met de klas

Meer informatie

Landschap Erfgoed Utrecht was penvoerder van het project Erfgoedwijzer. Hierin werd samengewerkt met Stuurgroep waarin de volgende organisaties hun expertise inbrachten:

Onderzoekers Erfgoedwijsheid: Reinwardt Academie en Imagine IC. 
Provinciale instellingen: Plein C (Noord Holland), Erfgoed Brabant, Erfgoed Gelderland en Erfgoedhuis Zuid Holland. 
Onderwijs: Delteykschool in Werkhoven. 
Pabo: Marnix Academie Utrecht. 
Ontwikkelaars: Jacquelien Vroemen (toolkit) en Jolijn Rietbergen (scholingsmodule). 

Het project is gebaseerd op het onderzoek van het lectoraat Cultureel erfgoed van de Reinwardt Academie en Imagine IC die de methode Emotienetwerken ontwikkelde. Wil je meer weten, neem contact op met Dorien Wijstma.

Het Fonds voor Cultuurparticipatie zorgt voor financiële ondersteuning. Het materiaal is ontwikkeld in de periode september 2020 en april 2023. 

Interessante links:
Artikel: 
Emotienetwerken van Hester Dibbits
Website: 
Emotienetwerken van Reinwardt en Imagine OC

Bekijk het webinar Emotienetwerken
De commissie is zeer positief over dit project dat een frisse blik op erfgoededucatie heeft. Het project is van landelijke waarde.
Fonds voor Cultuurparticipatie Commissie Mediakunst- en Erfgoededucatie

Wil je meer weten?

Dorien helpt je graag verder

Dorien Wijstma

Programmamanager erfgoed en onderwijs 030 - 2219773 d.wijstma@landschaperfgoedutrecht.nl