Doneer Vrijwilligers

Formats voor projectdagen

Elke school heeft projectweken. Hoe mooi is het als leerlingen naar buiten gaan, hun omgeving ontdekken en daarna betekenis kunnen geven en reflecteren? Wij hebben twee formats waarmee docenten aan de slag kunnen. 

1. Je omgeving in een ‘zachte atlas’

Leerlingen zien hoe kunstenaars als Jan Rothuizen (bedenker 'zachte atlas') en Marijke van Rijnsoever naar een omgeving kijken en dit in woord en beeld uitdrukken. Zij zetten naast de waarneming met alle zintuigen, ook verbeelding in. Wat maakt mijn omgeving bijzonder voor mij? Wat valt op? Waar ben ik nieuwsgierig naar? Aan de hand van een stappenplan onderzoeken de leerlingen hun omgeving en voegen hun eigen betekenis en beleving toe. Ze  verwerken daarin hun persoonlijke ervaringen in een beeldende opdracht.

2. Erfgoed om de hoek

Leerlingen ontdekken de verhalen, emoties en belangen achter het landschap. Dat landschap dat op het eerste gezicht heel vanzelfsprekend lijkt, maar hevig onder druk staat. Klimaatverandering, energietransitie, stikstof en woningbouw. Landschap ontstaat, vervormt en verandert door de tijd en de keuzes van mens. Leerlingen worden zich bewust van hun relatie met en hun verantwoordelijkheid t.a.v. het landschap (dat zij zelf ook ‘gebruikers’ en ‘makers’ kunnen zijn van dit landschap: je omgeving is geen vaststaand gegeven). Wie vindt er wat van? Verdiep je in een rol en bekijk het landschap door deze bril. Door het inbrengen van verschillende perspectieven worden leerlingen zich bewust van de complexiteit aan belangen en emoties die er kunnen spelen. 

Interesse?

Stuur een e-mail naar onderwijs@landschaperfgoedutrecht.nl

Heb je een vraag?

Dorien helpt je graag verder

Dorien Wijstma

Programmamanager erfgoed en onderwijs 030 - 2219773 d.wijstma@landschaperfgoedutrecht.nl