Aanpak
Gegeven onze organisatiedoelstelling en de externe trends en ontwikkelingen zoals hierboven beschreven zullen wij in de komende beleidsperiode inzetten op verbinden en vooruitkijken. Door te zorgen voor verbinding tussen Landschap Erfgoed Utrecht en de buitenwereld - vrijwilligers, overheden, bedrijfsleven, andere organisaties, het brede publiek, donateurs - vergroten we de impact van onze organisatie. Wij hebben ten aanzien van elk van deze groepen concrete activiteiten vastgesteld die gericht zijn op de vergroting van deze verbinding en die we in de komende beleidsperiode zullen uitvoeren.
Tot de belangrijkste activiteiten behoort het voeren van integrale thematische publiekscampagnes, een dynamische bundeling van projecten voor landschap en erfgoed onder de paraplu van één actueel thema. Door die bundeling vergroten we onze communicatiekracht, werken we aan integraliteit tussen landschap en erfgoed en zijn we beter herkenbaar en aantrekkelijk voor onze doelgroepen. De eerste campagne die we lanceren in februari 2021 heeft als thema ‘Verover je omgeving!’, waarmee we vrijwilligers, partnerorganisaties en het grote publiek willen activeren zich intensief in te zetten voor het landschap en erfgoed en zich te binden aan onze organisatie. Het is voor het eerst dat Landschap Erfgoed Utrecht zich profileert met dergelijke campagnes.
Gezien het tempo waarin ontwikkelingen zich opvolgen, zullen we er in de komende beleidsperiode voor zorgen dat we steeds blijven vooruitkijken. Zo helpen we mee om de toenemende recreatiedrukte te spreiden (Klompenpaden), stimuleren we boeren in het kader van natuurinclusieve landbouw en zetten we stevig in op participatie met inzet van digitale middelen. We anticiperen op trends en ontwikkelingen die op ons afkomen, meten de effectiviteit van onze campagnes en verleggen de koers als dat nodig is.
Business Development
In de komende periode zal ook de nadruk worden gelegd op het ontwikkelen van interessante en aantrekkelijke proposities waar het bedrijfsleven, fondsen en andere organisaties in de Provincie Utrecht zich aan willen committeren in sponsoring, co-creatie, bestaande projecten en menskracht (vrijwilligers). Een opgaaf in het huidige tijdsgewricht, maar een must als het gaat om de gezonde financiële bedrijfsvoering.
Ondersteuning: de Theory of Change
Ter vergroting van de benodigde flexibiliteit en wendbaarheid maken we gebruik van de zogeheten Theory of Change. Deze theorie helpt ons gedurende de gehele beleidsperiode bij beslissingen over de vraag of we (nog) de goede dingen doen en dus om te sturen op impact:
- De Theory of Change is een hulpmiddel om de vertaalslag te maken van de beoogde impact van de organisatie naar concrete handelingen (why, how, what). Wij hebben met toepassing van deze theorie onze activiteiten voor de komende beleidsperiode bepaald;
- Toepassing van de theorie stelt ons ook in staat om tussentijds vast te stellen of specifieke activiteiten die we uitvoeren ook daadwerkelijk het effect hebben dat we daarmee beogen. Blijkt dat niet het geval dan kan dus tussentijds bijsturen plaatsvinden op die activiteiten. Zo kunnen we steeds actueel blijven en die dingen doen die op dát moment nodig zijn, in plaats van, zoals voorheen, een complete beleidsperiode werken aan vastgestelde kaders (KPI’s) om aan het einde daarvan vast te stellen of de doelen zijn gerealiseerd;
- Aan het eind van de beleidsperiode zal de Theory of Change ook ingezet worden om de ‘overall’ effectiviteit te meten van het geheel aan (bijgestuurde) activiteiten dat wij in deze beleidsperiode uitvoeren, en daarmee om te kunnen beoordelen in hoeverre we als organisatie impact hebben gehad.
Onze grootste opdrachtgever, de provincie Utrecht, stuurt tegenwoordig op impact en staat onze ook voor.
Tot slot
Met het beleidsplan ‘Iedereen geeft om mooi’ leggen we het fundament voor de activiteiten waarmee we in de periode 2021-2024 willen bijdragen aan een sterkere verbinding tussen de bewoners van Utrecht, onze stakeholders en het bedrijfsleven met het landschap en cultureel erfgoed om hen heen. Dit vanuit de wetenschap dat mensen zich vrijer en gelukkiger voelen als ze zich verbonden weten met het erfgoed en landschap in hun (nabije) omgeving.