Utrecht beter maken
Dit voorjaar nemen we je mee naar vijf regio’s in de provincie Utrecht waar iets aan de hand is. Gebieden waar nieuwe huizen op stapel staan of een windmolenpark. Of landschappen waar de stikstof-uitstoot zo hoog is dat snel ingrijpen noodzakelijk is. Allemaal menselijke ingrepen die van grote invloed zijn op het karakter van een streek en het landschap.
Als je je net als wij bekommert om het landschap en erfgoed, wat kun je dan concreet doen om je omgeving mooier, ja zelfs een stukje beter te maken? Dat is de insteek van onze nieuwe campagne. In maart, bij het begin van de lente trappen we af met de Gelderse Vallei, een van de mooiste, maar ook kwetsbaarste gebieden van de provincie. We zoeken er letterlijk de randen op. De plekken waar het schuurt, waar belangen botsen. Met steeds die vraag: wat kunnen we doen om het beter te maken.
Van ego naar eco
In zijn column geeft directeur Ivo Brautigam het officiële startschot voor onze nieuwe voorjaarscampagne VAN EGO NAAR ECO. “Met deze slogan kiezen we bewust voor een andere toon dan je misschien van ons gewend bent”, zegt Brautigam. “Ik heb het dan vooral over de staat van de natuur en het landschap”.
Het gaat de verkeerde kant op met het dieren- en plantenleven. De mens moet weer tussen de natuur gaan staan en niet erboven. Als we niet een stapje extra zetten, voltrekt zich straks een ecologische ramp van ongekende proporties. Dat is overigens niet de insteek van de campagne. Brautigam: “We willen de mensen in de provincie Utrecht juist laten zien wat er wel mogelijk is, waar je als vrijwilliger wel degelijk het verschil kunt maken”.
"De komende vijf maanden nemen we voor dat doel steeds een regio onder de loep en presenteren ons ideaalbeeld. En de stappen die we moeten zetten om daar zo snel als mogelijk op uit te komen. Deze maand, maart, starten we met de Gelderse Vallei. Kijk wat jij kan doen!”.